Kerst Runners Info

Hier zijn alvast enkele handige weetjes die ongetwijfeld van pas zullen komen in aanloop naar, tijdens en na de rit.
РAllereerst: we verwachten ongeveer 65 deelnemende tractoren voor onze 11de editie. Tof dat jullie er bij zijn!
– Er zijn dit jaar hamburgers, zelfgemaakte soep, warme chocomelk, en de gebruikelijke drank en versnaperingen voorzien om de innerlijke mens te versterken. De opbrengst van het kraampje buiten gaat naar de 1000km van Kom Op Tegen Kanker. De opbrengst van de drank en soep in de feestzaal naar het kinderziekenhuis in Geel.
5 Juryleden zullen jullie creaties onder de loep nemen
– De avond wordt muzikaal ingezet door discobar Music and More!

Meer tractoren betekent echter ook een strakkere planning om aan te houden. Die gaat als volgt:

De planning:
vanaf 17.30h: Iedereen welkom in de zaal, aanmeldingen en de toog geopend
18.30h: briefing van de 6-koppige jury
18.40h: laatste tijdstip om aan te melden
18.50h: Iedereen in z’n tractor, ook bijrijders!
19.00h: Whoohoow: Start!
19.15h: passage Kerstmarkt, Geel Centrum
19.45h: Oversteek Antwerpse steenweg naar Larum
20.20h: 1ste passage Kerstmarkt Larum
20.35h: 2de passage Kerstmarkt Larum
21.15h: passage kapel Elsum
21.45h: Aankomst aan Feestzaal Elsum
22.00h: Muziek door Music and More
23.00h: Pauze optreden en uitreiking prijzen
23.30h: Feesten tot in de vroege uurtjes!

Een strakke planning is 1 ding, maar Kerstrunnen?!?
Hoe doe je dat?

Stap 1: Een goede voorbereiding:
– Heb je nog eens getankt voordat je thuis vertrekt na je generator en lampjes nog eens halve dag te testen?
– Heb je de juiste reserve brandstof bij voor je generator? ūüėČ
– Zit alle verlichting en versiering goed vast?
– Voorzie eventueel wat frisdrank in je tractor (je bent immers bijna 3 uur onderweg)
– Ben je niet bekend in Geel?
GPS in de aanslag en instellen op Kruispunt Eikenstraat en Drijhoek, 2440 Geel. Dit helpt je rond de omleiding Hier ook nog even het adres van de feestzaal:
Dr. Peetersstraat 90,
2440 Geel
– Hou rekening met de BOB campagnes die ongetwijfeld gepland zijn dit weekend, wees dus verstandig met alcohol en verzeker je ervan dat de boorddocumenten in orde zijn.

Stap 2: Aankomst en aanmelden:
– Aanrijden doe je best via de ring en dan langs het kruispunt van het containerpark de Eikenstraat in.
– De seingevers staan je 200m verder al op te wachten en filteren het verkeer dat naar links mag.

– Bij aankomst geeft een seingever je aan waar je je mag opstellen: dit kan best dwars op de rijbaan rondom de feestzaal. (neus richting feestzaal, achterzijde tegen rand van rijbaan)
– Gelieve je hierna zo snel mogelijk aan te melden in de zaal: bij binnenkomen in de feestzaal zie je links de tafel met medewerkers.
– Om aan te melden hebben we normaal gezien enkel je naam nodig.
Heb je nog geen bevestigingsmail van betaling aangekregen? Graag ‚ā¨5 gepast mee brengen!
– Jezelf aanmelden kan tot ten laatste 18.40h
We moeten je informatie opzoeken, je krijgt alvast een enveloppe met drankbonnetjes, de borg (best even nakijken), en vooral: je krijgt je Deelnemersnummer!
– Deze dien je goed zichtbaar te bevestigen langs de linkerzijde van de tractor (gezien vanop de bestuurderszetel), bovenaan achter de voorruit.
Uniformiteit maakt het voor de jury makkelijker je snel te herkennen, vooral belangrijk bij voorbij rijdende tractoren!
Is je constructie zo opgebouwd dat je vooruit linksvoor niet zichtbaar is, kies je de best hierbij aansluitende en logische plaats.
–¬†Zelf¬†wat¬†plakband¬†mee brengen, versnelt het geheel.
Als plakband niet plakt op jou constructie (hout, doek,…), zorg je best zelf voor bijvoorbeeld een nietjesmachientje (plakband kan het papier wel versterkten tegen uitscheuren van nietjes of spelden)
Controleer zelf even de zichtbaarheid van je deelnemersnummer van buitenaf:
– Niet te veel reflectie van kerstlichtjes?
– Geen luchtinlaat in de weg?
– Geen takken van kerstbomen of sneeuwmannen die de zichtbaarheid beletten?
– Plooit hij door de rijwind niet weg?

Goed nieuws, het meest stresserende gedeelte is voorbij! Klaar voor de start!

Stap 3: Starten en rijden:
Door de hele organisatie om over de Markt te rijden, en het bijbehorende strakke schema, vroeg de politie ons om STIPT om 19.00h te vertrekken. (En dat gaan we dus even stipt als vorig jaar aanhouden)
– Dat wilt zeggen dat we om 18.50h beginnen met het klaarzetten van tractoren.
– De volgorde is niet belangrijk, en gebeurt niet volgens deelnemersnummer, maar +- op volgorde van aankomst.
– De eerste politiemotor maakt de baan vrij voor de kleinste trappers omstreeks 19.40h.
– De kleinsten rijden de geparkeerde grote tractoren voorbij en komen zo vooraan de stoet om dan de eerste 250m voor zich te nemen.
– Effectieve start van de voorste politiecombi en tractor om 19.00h

De politie heeft ons uitdrukkelijk gevraagd absoluut nooit te stoppen, aangezien dit zou toeschouwers kunnen aanzetten om de tractoren te benaderen of om over te steken, en zeker niets aan te nemen van toeschouwers!
– Velen onder hen kunnen de gevaren slecht inschatten: ofwel nog niet, kindjes – ofwel niet meer, licht beschonken kerstmarktbezoekers.
– Beter dan te stoppen is om lang vooraf te anticiperen en stelselmatig trager te rijden, maar dus steeds te blijven rijden. Als je toch tot stilstand komt, vertrek dan heel rustig om omstaanders (en eventuele overstekers) niet te verrassen.

– De veiligheid wordt onderweg verzorgd door de politie, te voet, op de motor en begeleidende combi’s enerzijds. Anderzijds zijn er talloze vrijwilligers die de kruispunten en de zaal bemannen. Waarvoor grote dank allen!

Stap 4: Aankomen en afsluiting

– Bij aankomst kan je terug parkeren zoals voor de start op aangeven van de seingevers.
– Vele toeschouwers komen hier nog een laatste keer kijken en onze juryleden buigen zich nog een laatste keer over de moeilijke taak om jullie creaties te quoteren.
– Wanneer de jury klaar is, volgt tijdens de pauze de prijsuitreiking waar elke deelnemer nog een attentie krijgt, en de eerste 10 hun prijzen in ontvangst mogen nemen.
РDaarna trapt Music and More de avond terug op gang en kunnen jullie  nog naar harte lust de benen uitslaan!

Als afsluiter misschien nog even iets over beeldmateriaal:
Heeft er iemand een action camera (zoals bv. GoPro) die het mogelijk maakt de tocht vanuit de cabine te filmen door deze in de cabine te bevestigen?
Wij zijn ge√Įnteresseerd in de filmpjes!
De gebruikelijke plaatsen om de foto’s te nemen zijn zoals gewoonlijk bij start en aankomst in Geel Elsum, de kerstmarkten in Geel Centrum en Larum, en de brug van Rauwelkoven.

Trouwens: de beste foto’s worden genomen als:
– je een constante snelheid aanhoudt (dat zorgt voor voorspelbaarheid)
– je voldoende tussenafstand aanhoudt (als je voorganger in de weg staat, wordt het moeilijk: vandaar 8m is ideaal voor zowel veiligheid als foto’s)
– er geen felle lichten de lichtmeting van de camera be√Įnvloeden (werklampen of heel felle zwaailampen gooien roet in het eten en zorgen voor een verduisterde foto met slechts enkele overbelichte spots)

Dit was het langs onze kant! (knap dat je het tot hier uithield! ūüėČ )
Als er nog vragen zijn, beantwoorden we die graag!

Ons rest er dan nog enkel jullie een veilige en vooral plezante Tractor Kerst Run te wensen!
Tot de15de en vooral: Geniet ervan!!

Jullie Tractor Kerstrun team